Wij bij HFC works zijn er sterk van overtuigd dat Extreme-Tyres zich qua prestaties best goed kunnen meten met de grote merken welke gebruikt worden in competitie.
Echter is het belangrijk dat u uw banden goed verzorgd en de correcte voorbereidingen treft. Hier volgen enkele richtlijnen welke u alvast op weg kunnen helpen.
Wanneer u uw banden krijgt bevindt de rubber zich in bepaalde " staat van rust" . Dit wil zeggen dat uw banden indien correct opgeslagen ( donker, vrij van vorst en warmte, niet in contact met vloeistoffen) niet echt zullen verouderen en hun prestaties dus ook niet zullen verminderen, ook al zijn ze een jaar of meer oud. Om de rubber te "activeren" is het aangeraden om minimum 24u ( optimaal 1week) alvorens het 1e competitiegebruik een beetje temperatuur in de banden te krijgen. Dit kan op de openbare weg. Doe dit op een rustige manier, zonder de banden aan te veel kracht bloot te stellen. Burnouts en dergelijke hebben een negatieve invloed (!) Masseer de rubber als het ware tot de band op +-60% a 80% van zijn werkingstemperatuur is, en laat de banden dan rusten. Zodoende zal er in de rubber een bepaalde vulkanisatie op gang komen welke de kwaliteit van het rubber zal verbeteren. Je zal hierdoor meer mechanische grip hebben, en de band zal aanzienlijk langer meegaan!
Heb je deze mogelijkheid niet, dan is dit geen ramp. Je kan de banden ook zo gebruiken, al zullen ze in het begin vermoedelijk wat vettig aanvoelen.
Gebruik volgende tabel als een beginpunt en pas aan waar nodig.
Van grote invloed op de benodigde druk is de ondergrond, uitlijning van het voertuig, gewicht, vermogen, rijstijl, beoogd gebruikt,...
Doorgaans hebben de Extreme-Tyres het graag wat hoger van druk, een warme bandendruk in de VR2's bij een FWD voertuig die moet oplopen tot om en bij de 3bar om de band optimaal te benutten, is niet uitzonderlijk!
METEN IS WETEN. De enige goede manier om de correcte bandendruk te bepalen is door middel van een temperatuurmeter, het type met naald. Voer deze meting uit direct na het stoppen van het voertuig, rustig binnenrijden in de pitstraat of service zone heeft een invloed op uw metingen!
Deze pyrometers meten onderhuids en geven zo een correcte indicatie van de compoundtemperatuur weer. Een meting op deze manier geeft u ook een goed beeld over uw uitlijning en hoe je deze kan aanpassen om uw band optimaal te benutten.
Wij gebruiken een toestel van Alfano, zeer accuraat, maar niet goedkoop. Er zijn goedkopere meettoestellen op de markt. De Prisma electronics pyrometers zijn beschikbaar rond de €300. Dit lijkt een kost, maar als je hierdoor de levensduur van uw banden kan verdubbelen is dit iets wat zichzelf snel terugbetaald + de band zal beter presteren, wat uw resultaten ook ten goede komt.
De bedoeling is om de temperatuur te meten op 3 plaatsen in het loopvlak, het spreekt vanzelf dat deze metingen gebeuren bij een warme band.
- temperatuur bij punt 1 en 3 zijn lager dan temperatuur op punt 2: Dan kunnen we besluiten dat de band meer belast wordt in het midden van het loopvlak en dat de druk te hoog is.
- temperatuur bij punt 2 is lager dan bij punten 1 en 3: Dan kunnen we besluiten dat de bande meer belast wordt ter hoogte van de schouders en dat de druk te laag is.
- temperatuur is overal gelijk?: Dan heb je in theorie de correcte druk gevonden voor uw band, voertuig combinatie.
Maar Een 5 a 10°C hogere tempatuur aan de binnenkant van de band ten opzicht van van buitenste schouder en een centrale meting die ergens tussenin ligt zal een betere presterende band opleveren, dit doe je door het camber van de banden iets negatiever in te stellen, of het caster iets positiever in te stellen. Overdrijf hier niet in! Een te veel negatief camber zal het contactoppervlak van de band bij rechtuit rijden negatief beinvloeden en zorgen dat de band sneller slijt en minder remkracht kan overbrengen. kan je het caster niet aanpassen zoek dan naar een gulden middenweg tussen druk en camber.
Pas de bandendruk aan en herhaal de metingen tot de gewenste resultaten bereikt zijn. Voer deze meting uit direct na het stoppen van het voertuig, 50m rijden over een koud wegdek beinvloedt de meting drastisch
Laat na de sessie de band afkoelen zonder aan de druk iets te veranderen, meet de dag nadien de bandendruk bij afgekoelde band. Zo heb je voor de (volgende) wedstrijd een goede indicatie van koude bandendruk.
Het spreekt voor zich dat een band met hoge grip, gebruikt in competitie, andere eisen heeft dan een straatband in dagelijks gebruik.
Dit geldt ook voor de uitlijning, Hiervoor kan ik geen specifieke richtlijnen geven daar dit zeer afhankelijk is van voertuig tot voertuig en hoe de setup van ophanging is. De temperatuurmeter van daarnet kan reeds een goede hulp zijn in de zoektoch naar de het correct camber. Er zijn specialisten welke zich bezighouden met geometrie voor racewagens. Deze kunnen zich een goed beeld vormen van wat en hoe, maar weet dat niemand dit na de 1e uitlijning perfect kan hebben. Het is een kwestie van feedback en aanpassingen maken. Extreme-Tyres zijn gevoeliger aan slechte uitlijning dan bijvoorbeeld een AVON/ COOPER en zullen aanzienlijk minder goed presteren wanneer de uitlijning te wensen over laat.
Alles is afhankelijk van voertuig, type, gebruik, ondergrond, temperatuur, luchtvochtigheid, rijstijl,... noem maar op. Dus niemand kan u zeggen wat perfect werkt voor uw wagen. Maar neem uw tijd om de 3 bovenstaande punten correct uit te voeren, en uw Extreme-Tyres staan aan de start, klaar om mee te strijden voor de winst!
© 2024 www.extreme-tyres.be - Powered by Shoppagina.nl